6. maaliskuuta 2017

Pin-up-taiteen tutkiminen jatkuu - osa 3

Pitäisi jakaa edelliset kirjoitukset kolmeen osaan, mutta eipä tällä hetkellä viitsi tai voihan se olla noin pitkä, koska nämä kirjoitukseni usein liittyvät toisiinsa tai teen viittauksia esim. aiemmin näyttämiini kuviin.

Olen tässä keräillyt lisää kaikenlaisia kuvia ja kirjoituksia edelliseen osaan, joka löytyy oikeasta valikosta, mutta alkoi venyä myös hyvin pitkäksi ja onhan tässä paljon mielenkiintoista, joten on parempi tuoda ne esille, koska ihmiset eivät taida yleensä vanhoja kirjoituksia lueskella ellei Googlella etsi vanhaan pin-up-taiteeseen liittyvää, josta näyttää löytyvän Suomessa vähän tietoa.

Katselin verkkokauppa Ebay:n sivuilta löytyisikö mielenkiintoisia kuvia, joita en ole ennen nähnyt tai en ainakaan muista. Ensimmäisessä valokuvassa voi havaita Earl Moranin teoksen, jota ei ole julkaistu ja sen tekemisessä käytettiin mallina Gloria nimistä naista.

Oikealla olevassa kuvassa voi nähdä Gil Elvgrenin mallin, joka taitaa olla vuoden 1953 Miss USA ja samaisen vuoden Miss Universum kilpailussa toiseksi sijoittunut Myrna Hansen, joka sääntöjen perusteella voitti, koska Ranskan Christiane Martel oli oikeasti alaikäinen. En äkkiseltään löytänyt tähän valokuvaan perustuvaa teosta, mutta ei näitä kaikkia taida olla internetissä ja osaa valokuvia ei ole käytetty tai on vaan käytetty mallina esim. kasvojen teossa.

So you won Miss Illinois and then went on to become Miss U.S.A.? 
Yes.... 
And then to the Miss Universe Pageant
It was held at the same time (July 17, 1953 at Long Beach Municipal Auditorium, Long Beach, California)  and technically I won Miss Universe too because Christiane Martel (Miss France) was going to be disqualified. (It was found that Martel was only 17 when she won the Miss Universe contest and not eligible  to participate).
Samalla tutkiessani leede1:llä myynnissä olevia kuvia tuli vastaan kaksi naista, joista vasemmalla on Brigitte Bardot ja oikealla Stella Stevens. Brigitten varmaan melkein kaikki tietää, jos ei nuoret, niin Stellan osalta käy ilmi hänen olleen Playboyn tammikuun 1960 playmate ja hän näytteli esim. Tohtori Jerry ja Mr. Hyde elokuvassa.

Tässä voi nähdä näiden naisten sivuprofiilia, joka näyttää ihan hyvältä, mutta se on aina lopulta jokaisen omaa mieltymystä. Hyvällä sivuprofiililla tarkoitan varsinkin huulten pysymistä Ricketts:in E-linjan takana, että ortodonttien tutkimusten perusteella ihmiset eivät yleisesti tykkää liialti eteenpäin työntyvästä suusta tai huulista. Muutenkin sivusta katsottuna naisilla on hyvin feminiinistä ulkonäköä myös nenänkin osalta, jollaisen moni nainen haluaa.


Lähde - Lähde - Lähde - Lähde - Lähde - E-line - Iris Mittenaere

Ebay sivustolta näyttää löytyvän paljon lisää kuvia malleista, joita en ole ennen nähnyt. Alla oleva malli on nähtävästi päätynyt kahteen Gil Elvgrenin samankaltaiseen teokseen, joista pienin on luonnos ja suuri lopullinen teos.

When Elvgren painted the above study, the art director requested that the girl be blond and wearing a one piece swim suit.
Lähde - Lähde - Lähde - Lähde - Pin-Up Girl history - Cheesecake

Alla olevissa kuvissa voi havaita samankaltaisuutta vaikka vähemmän kuin monissa muissa Gil Elvgrenin teoksissa, mutta kyse voi olla varsinkin yllä olevan kuvan osalta, että on käytetty toista valokuvaa samasta naisesta esim. pään osalta ja eikä lopulta hyvän taiteilijan tarvitse täysin kopioida valokuvaa. Alimmissa kuvissa voi havaita naisilla samanlaiset alusvaatteet, mutta valokuva voi vaan liittyä yllä oleviin kuviin ja voi olla olemassa valokuva, jossa on joku toinen malli samoissa vaatteissa.


Lähde - Lähde - Lähde - Lähde

Alla olevassa kuvassa voi jo havaita enemmän samankaltaisuutta, mutta tätä asiaa voi jokainen itse tutkia tarkemmin kuvankäsittelyohjelmassa laittamalla kuvat tasoihin ja laittamalla läpinäkyvyyttä päällä olevalle kuvalle. Tässä voi myös havaita mallista otetun enemmän kuvia, mutta tuon oikealla alla olevan teoksen laitoin täytteeksi, että siinäkin on myös naisia luistimet jalassa.



Olen laittanut alla olevista kuvista jo kaksi aiemmin, mutta tuli vastaan myös valokuva, jossa on mallilla vaatteet päällä. Onhan nämä kuvat myös parempilaatuisia, mutta nähtävästi Elvgren on käyttänyt kumpaakin valokuvaa mallina oikealla näkyvälle teokselle, jonka poimin Google kuvahaun avulla Me Naiset sivustolta.


Kuten ylempänä kerroin voi näiden valokuvien ja teosten samankaltaisuutta tutkia tarkemmin kuvankäsittelyohjelmassa. Kuitenkin alla ja yllä olevia kuvia voi nyt tarkastella myös klikkaamalla kuvaa ja vierittämällä hiirellä edestakaisin. Valokuvissa voi havaita olevan eroa verrattuna teokseen, mutta esim. kasvoissa ja säären muodossa on paljon samankaltaisuutta. Tässä on voitu myös käyttää jotain muuta valokuvaa ja Elvgren on myös tehnyt omia muutoksia teokseen. Lisäyksenä löysin paremman valokuvan, joten vaihdoin vasemman kuvan, mutta siinä voi havaita olevan vesileima.

According to "Elvgren His Life and Art" by Max Allan Collins and Drake Elvgren (his son), "Despite numerous photos that depict Elvgren painting from live models, the artist worked chiefly from photographs he took himself. 'He insisted on north light in his studio,' Drake recalls,' and felt so confident of his color sense that he used only black and white photos to work from, because it captured light/dark contrast better than color shots.' Elvgren also preferred black and white because he did not like to be influenced by the colors in the photo." (page 173) 
Also from the book: "This was typical of his painting technique, which his son Gil Jr has noted, 'Was often centered around a couple of props (a weight loss machine, a scale, a saddle, a scrub brush, an animal) in a selective (non-inclusive) background.' The figure was almost always, 'in action' and like a movie director Elvgren positioned the model in a planned pose." Also from the book: "Elvgren required 'a wholesome, typically American beauty, between 17 and 20...a smiling beauty. 
In fact, like Hitchcock storyboarding a film, Elvgren seemed to get his greatest satisfaction from this preliminary planning stage of his work, even developing his own photos. He took great care with the lighting of his subjects because it would dictate the tonal values of his painting: fussing with props, building his own scenery, was part of the storytelling process, and Elvgren was, with his illustrator's background, a storyteller at heart. 'Most of my creative work is in front of a camera,' Elvgren said in a 1951 interview with journalist Curtis Fuller." (page 174) 
Also from the book: "He was not a slave to his photo reference: in fact, he compared himself to a plastic surgeon in plumping the lips, narrowing the hips, and lengthening the limbs of his girls. He looked for models who were poised and natural before the camera: they didn't have to be beautiful-- he could stuff their bras with tissue paper and bob their noses with his paintbrush, if necessary. 'I'd rather work from a model who isn't the most beautiful girl in the world,' Elvgren said, 'because if she looks too beautiful, then I have too much of a tendency to copy from the photograph...but if she has a few flaws, then I feel freer to make changes.'" (p. 176)
Lähde - Lähde - Lähde - Lähde - Lähde

Kuten tässä voi huomata olen tarkoituksella myös esitellyt teoksia, joihin liittyen löytyy useampia valokuvia, että yleisemmin näyttää olevan vaan yksi valokuva. Tasoihin laitettuna ja myös silmämääräisesti voi huomata teoksen ja valokuvan olevan hyvin samankaltainen vaikka esim. rintojen voi havaita olevan teoksessa suuremmin esillä ja nenä näyttäisi olevan vähän pienempi. Ihmisillä tahtoo varsinkin hymyiltäessä olla nenä leveämmän näköinen, joten taiteilija voi sitä korjata.



Osassa näistä internetissä olevista kuvista lukee Elvgren Pinup sivusto, jota ei näytä enää olevan olemassa tai sitten on jotain vikaa. Kuitenkin Archive:n avulla voi katsella sivuston sisältöä vuosien varrelta, jolloin käy ilmi sivustolla olleen alkuaan paljon kuvia malleista, mutta niistä suurin osa poistettiin. Elvgrenin teoksista löytyy kuitenkin paljon kuvia ja myös.tietoa teosten nimestä tai otsikosta ja valmistumisvuodesta.

Archive näyttää olevan jokseenkin huono tallentamaan kuvia, että osa ei ainakaan toimi, mutta yhdestä naisesta löytyi hyvälaatuinen valokuva, josta tuli mieleen alla nähtävä teos, mutta voihan myös tuo oikealla oleva teos liittyä valokuvassa nähtävään malliin ja hänestä todennäköisesti otettuihin enemmän alastomiin valokuviin. Tuon oikealla olevan teoksen laitoin jo ylempänä, mutta tämä on parempilaatuinen ja voi myös huomata kuinka värisävyt ovat erilaisia, että näistä kuvista ei aina tiedä kuinka hyvin ne vastaa alkuperäistä.


Eipä taida sittenkään yllä oleva valokuva liittyä noihin alastomiin teoksiin, koska tuli vastaan me? tai suomeksi minä? niminen teos, jossa nähtävästi nainen kysyy näytänkö maalaukselta. Tuo maalaus tuo mieleen Picasson tyylin, mutta vaikka ihmiset voivat tuon maalauksen nähdä hienona, niin eipä naisilla kuitenkaan tykätä esim. isosta nenästä vaan enemmän samankaltaisesta ulkonäöstä kuin näissä valokuvissa ja teoksissa näkyvillä naisilla.

Elvgren Pinup sivustolla olevien kuvien joukossa huomasin jo aiemmin olevan toinen valokuva tästä mallista, mutta se oli huonolaatuinen. Kuitenkin tähän valokuvaan näyttää pitkälti perustuvan me? niminen teos. Alla voi jälleen kerran verrata samankaltaisuutta vaikka tällä kertaa valokuvan malli ei muutu kokonaan teokseksi vaan voi katsoa kahden valokuvan välillä tapahtuvaa muutosta ja se myös tekee naisesta elävämmän. 

Kuitenkin läpinäkyvästä kuvasta ja myös silmämääräisesti voi huomata valokuvan ja teoksen olevan hyvin samanlainen. Tuolle oikealla olevalle Miss Sylvania teoksella löytyy varmaan joku muu valokuva, mutta laitoin täytteeksi ja maalauksessa voi myös havaita ulkonäköä, jota miehet ja miksei myös naiset yleisemmin tykkäävät katsella tai naisten osalta varmaan moni haaveilee samanlaisesta ulkonäöstä.


Lähde - Lähde - Lähde - Lähde

Tutkin vielä lisää Elvgren Pinup sivustoa ja siellä myös esiteltiin yllä vasemmalla olevia kuvia, mutta oli jäänyt jotenkin huomaamatta. Sivustolla on paljon kuvia ja harmillisesti osaa niistä ei löydy suurena, mutta löytyi vielä yksi valokuva samasta naisesta, jossa hän esittelee enemmän paljasta vartaloa. Elvgrenin alastonkuvia esittelevältä sivustolta tuli vastaan muutamia tuttuja kuvia, joista oikealla olevat olen aiemminkin esitellyt.

Nähtävästi ukrainalaiselle sivustolle on Elvgren Pinup sivustolta otettu valokuvia vaikka paljon myös puuttuu. Vasemmalla alla voi havaita yhden teoksen, johon löytyi samankaltainen pieni kuva mallista vaikka ei tämäkään valokuva täysin samanlaiselta näytä, että näistä naisista on varmaan olemassa enemmän valokuvia, jotka ovat museossa tai jollain keräilijällä tallessa.



Grapefruit Moon Gallery:n sivuilta löytyy mielenkiintoista luettavaa ja katsottavaa, mutta sieltä tuli myös vastaan Zoe Mozert:in taidetta ja lisäksi löytyy myös valokuvia. Suurimman osan näistä kuvista ja teoksista olen aiemminkin esitellyt, mutta tuota valokuvaa alastomasta Zoesta puhaltamassa ilmakuplia en muista ennen nähneeni.

Samalla katsoessa löytyisikö uusia kuvia liittyen Mozertiin tuli Reddit sivustolta vastaan hyvin suuri kuva Jane Russell:sta, jossa Zoe tekee Lainsuojaton elokuvalle julistetta. Sitä voi havaita lopulliselle teokselle tapahtuneen muutoksia esim. tuolloin suuren kohun aiheuttaneen rintoja esille tuovan paidan osalta. Kyllä tänäkin päivänä naisten rinnat aiheuttavat kohua ja aina varsinkin miesten osalta ihastusta.

Näissä kuvissa voi taas havaita Zoen olleen nuorena mallina Earl Moran:lle, mutta hän on ollut paljon itse mallina omille teoksilleen ja käyttänyt peiliä apuna. Getty Images sivustolta löytyy muutamia valokuvia, joista yhdessä voi havaita Zoen ottavan valokuvaa näyttelijä Mary Anderson:sta, että on myös tämän perusteella käyttänyt valokuvia mallina teoksilleen. En tiedä liittyykö nainen keltaisen ympyrän sisällä tuolloin otettuihin valokuviin.



Lähde - Lähde - Lähde - Lähde - Lähde

Näyttää siltä kuin internettiin olisi ilmaantunut hyvin paljon uusia ja myös laadukkaita Gil Elvgrenin valokuvia malleista, mutta harmillisesti monissa kuvissa tahtoo olla myös omistajan vesileima tai nimi päällä. Nähtävästi Ebay sivustolla sweetheartsinner ja myös Etsy sivustolla oleva fringepop omistavat paljon näitä kuvia. Kumpikin ellei kyse ole samasta henkilöstä kertovat ostaneensa valokuvat Elvgrenin opissa olleelta pin-up-taiteilija Donald H. Rust:lta

Koska valokuvia taitaa koko ajan ilmaantua lisää ja niitä myös esitellään kirjoissa, niin valokuvien yhdistäminen teoksiin ei ole helppoa ellei ole jotain listaa tai kuvaa Elvgrenin teoksista. Päätin myös omia tutkimuksia helpottaakseni tehdä kuvia, jonne olen laittanut suuren osan teoksista. Näissä kuvissa voi myös nähdä teosten nimiä ja aiheita. 

Käytin alla olevien kuvien teossa hyväksi valmiita listoja ja Notepad++:ssa html muuttamalla käytin varsinkin etsi ja muuta regex toimintoa. Korjasin virheitä ja lisäsin vuosilukuja, mutta aika vaikeaa näyttää olevan löytää tietoa kaikista teoksista. Ainakin CON-fused teos 1960-luvulta puuttuu, jonka moni luulee olevan sama kuin Harry Ekman:in Blowing A Fuse.

Tämän lisäksi täytyi etsiä paljon Googlen kuvahakua käyttämällä parempilaatuisia teoksia ilman vesileimaa. Monet sivustot tykkäävät laitella kaikenlaisia suttuja kuviin vaikka eivät näitä teoksia omista. Lisäksi monet internetistä löytyvät kuvat ovat myös sillä tavalla huonoja, että ne eivät ole alkuperäisen näköisiä, jos esim. nainen ei näy kokonaan kuvassa vaikka pinup:ssa yleensä esitellään naisen kokovartaloa. 

Näitä kuvia katsoessa voi huomata teoksissa esiintyvän samankaltaisia vaatteita ja kalusteita, jonka voi myös havaita valokuvista. Teosten joukosta löytyy muutamia teoksia, jotka ovat hyvin samankaltaisia naisen ja asennon osalta vaikka vaatteet ja moni muu kuvassa näkyvä olisi erilaista. Blogger:lla on tapana tehdä kuvista kooltaan 1600 pikseliä, mutta Google valokuvat sivustolla voi näitä kuvia katsoa noin kaksi kertaa suurempina tästä linkistä.







Lähde - Lähde - Lähde - Lähde - Lähde - Lähde

Alkuaan olin laittamassa alla olevia teoksia yllä olevaan kuvaan, mutta se olisi heikentänyt kuvan laatua verrattuna muihin. Noista yllä olevista kuvista pystyisin tekemään vieläkin suurempia, mutta tässä oli tarkoituksena tehdä kuvia, joista voi nopeammin katsoa löytyisikö valokuvaan liittyvä teos. Löytämistä saisi helpotettua myös lajittemalla samankaltaisia kuvia, joissa nainen on esim. alusvaatteissa.

Elvgren on tehnyt myös muutakin taidetta kuin pin-upia, kuten mainoksiin kuvitusta, joista osa myös löytyy yllä olevien teosten joukosta. Alla keskellä yllä olevan alastoman naisen osalta löytyi sellaista tietoa, että siinä olisi Elvgrenin ystäviin kuuluneen pariskunnan vaimo vuodelta 1961. Taas oikealla alla voi nähdä aasialaiselta vaikuttavaa ulkonäköä, jossa on kyse Ballerina teoksesta vuodelta 1946 ja voisi sanoa monen aasialaisen naisen haluavan näyttää samanlaiselta.

The same model was utilized for this painting as in Reaching Oriental Nude in Studio 1947 (Martignette and Meisel, no. 52). According to some, Elvgren was particularly pleased with this work, and displayed it in his living room until his death in 1980. 
It certainly is more fine art than pinup -- instead of flirtatiously looking at the viewer with a cutesy prop, the model is romantically staring off into the distance with nothing but elegance. 
Additionally, the fully realized background and natural positioning is in complete contrast with Elvgren's calendar works. This painting is private, sensual, and romantic making it not only a unique window into Elvgren, but rare to collectors.

Olen löytänyt hyvin paljon valokuvia malleista, mutta en taida viitsiä kaikkia esitellä. Osa näistä kuvista näyttäisi olevan sellaisia, joita ei muilla sivustoilla yleisemmin esitellä, mutta joukossa on myös valokuvia, jotka olen aiemmin jo näyttänyt, mutta ovat nyt suuremman kokoisia tai parempilaatuisia.

Näistä monista jo aiemmin näytetyistä kuvista pitäisi tehdä alla olevalla tavalla samanlaisia, että voi verrata vaikka voihan samankaltaisuudet ja erot nähdä myös silmämääräisesti. Alla olevien valokuvien ja teosten osalta A Neat Display vuodelta 1953 näyttää olevan hyvin samanlainen verrattuna valokuvaan.

Näissä muissa valokuvissa voi havaita enemmän eroa varsinkin oikealla alla olevassa Simone teoksessa vuodelta 1967, joten vaikka valokuva kauniista naisesta on hieno, niin itse teoksessa on käytetty todennäköisesti toista valokuvaa ellei sitten malli ole ollut tuossa asennossa pidemmän aikaa mallina.

Nähtävästi A Spicy Yarn teoksessa vuodelta 1952 nainen kutoo paitaa ja sieltä altaa näkyy seksikkäästi myös vähän rintoja, jonka voi myös havaita hyvin samankaltaisesta valokuvasta vaikka alavartalo näyttää enemmän erilaiselta, joten on käytetty toista valokuvaa ja tehty vaikka sen perusteella jalat ellei myös yläosa.

Viimeinen kuva vaikka on ensimmäinen on nimeltään That Low-Down Feeling vuodelta 1957, että tässäkin kuvassa varsinkin jalat liikkuvat, joten voi olla olemassa toinen valokuva. Kuitenkin näidenkin teosten osalta voi havaita teoksissa olevien naisten ulkonäön ja vaatetuksen pitkälti perustuvan valokuviin.



Lähde - 2 - 3 - 4 - 5  - 6 - 7 - 8 - Vintage Gentleman Boners

Löysin aiemmin näyttämäni valokuvan, mutta tässä ei ole tekstiä päällä vaikka saman tekstin voi havaita alempana olevalla alastomalla naisella. Nyt voi kuitenkin verrata myös hiirellä edestakaisin vierittämällä ulkonäöllistä eroa, että on enemmän samankaltainen verrattuna vieressä olevaan. 

Tuon oikealla alla olevan kuvan osalta ei voi olla täysin varma, onko käytetty mallina samaa naista, mutta samankaltaisuutta on havaittavissa. Alimmassa kuvassa olevasta alastomasta naisesta on varmasti olemassa muita valokuvia ja voihan tässä havaita varsinkin jalkojen olevan erilaisessa asennossa, mutta muuten hyvin samankaltainen. 

Tällaiset alastomat kuvat naisista aiheuttavat varmasti monenlaisia ajatuksia ja vaikka tämän kuvan osalta on joissakin sivustoilla alapäätä sensuroitu, niin en näe sitä tarpeellisena, koska eipä naisella samalla tavalla näy kuin miehillä.

Onhan tuossa nähtävästi häpykarvoja, joihin liittyen ihmisillä taitaa olla erikoisia näkemyksiä varsinkin pornon takia, että alapään tulisi olla naisella ilman karvoja ja vaikka häpykarvojen voi ajatella olevan naisella luonnollinen alapään sensuuri, niin sekin voidaan nähdä pornona tai kamalana, jos tykkää karvattomista.



Lähde - Lähde - Lähde - Lähde - Lähde - Lähde - Lähde - Lähde - Pubic Wars

Alla olevissa kuvissa voi vasemmalla nähdä Gil Elvgrenin mallien kanssa ja oikealla on kuvia New York:ssa sijaitsevasta The Great American Pinup Galleriasta. Seinällä voi ainakin nähdä Earl Moranin Eve-N-Tide teoksen, jonka aiemmin näytin kuinka sen teossa käytettiin mallina tuolloin 21-vuotiasta Zoe Mozertia, jonka taas voi nähdä yllä kuvassa mallin kanssa.

Keskellä olevassa vuonna 1949 julkaistussa artikkelissa kerrotaan kuinka Zoe olisi käyttänyt miestä mallina uudelle alastomalle teoksella, jossa blondi nainen laittaa ruusuja korvan taakse. Nähtävästi tuollaista teosta ei löydy internetistä, eikä näytä löytyvän kissan kanssa leikkivää naista.

Zoe näyttää esittävän aika erikoisia väitteitä kuinka naiset nopeammin kaljuuntuisat ja omaisivat suuremman mahan kuin miehet, jonka takia hän käyttää vain 18-vuotiaita naisia malleina. Pin-up taiteen osalta voidaan havaita naisten olevan jokseenkin barbiemaisia, mutta tuntuu kuitenkin erikoiselta Zoen kielteinen suhtauminen leveään lantioon ja paksumpiin jalkoihin.

Nuoria naisia näyttää monet taiteilijat haluavan käyttää, jota usein perustellaan kauneudella ja nuorekkaalla mielellä. Se on tietenkin selvää, että nuorista naisista on helpompaa löytää kauniita naisia, mutta toisaalta monet nuoret naiset eivät aina vielä omaa kunnon naisellista vartaloa, jonka takia joku nainen on kauneimmillaan 30-vuotiaana.



Lähde - Lähde - Lähde  - Lähde - Lähde - Lähde

Aloin tutkimaan enemmän sanomalehtiarkistoja ja Newspapers sivustolta tuli vastaan The Pittsburgh Press:in toukokuussa 1946 julkaisema artikkeli Zoesta ja mallina olevasta Mary Anderson:sta. Getty Image:n sivuilla pääsee ainakin tuota keskellä olevaa kuvaa katsomaan, mutta varmaan jostain arkistosta löytyy muutkin kuvat hyvälaatuisina.

Tuon vasemmalla yllä olevan kuvan Zoesta laitoin täytteeksi, mutta tässä kävi ilmi kuinka olisi tehty kolme versiota teoksesta Lainsuojaton elokuvalle, joista viimeisen elokuvaohjaaja Howard Hughes hyväksyi, koska muut eivät olleet riittävän seksikkäitä.

Olen oikealla olevaan artikkeliin poiminut muista sanomalehdistä parempilaatuisia kuvia ja alla vasemmalla oleva kuva puuttui, joka näkyi jo ylempänä, mutta se löytyi The Cincinnati Enquirer:in huhtikuussa julkaisemasta artikkelista, josta myös löytyi pidempi kirjoitus.


Lähde - Lue - Lähde - 2 - Lähde - Lähde - Lähde

Vuonna 1946 tuli ensi-iltaan Never Say Goodbye elokuva, jossa näkyy Mozertin taidetta. Tuossa yllä olevan artikkelin kuvassa voi havaita, että kyse ei ollut keltaisen ympyrän sisällä olevan naisen teoksesta vaan siinä tehdään samankaltaisia teoksia, joita voi havaita alla. Elokuvaa alettiin tekemään vuonna 1945, joten yllä olevaa teosta ei kai voi olla elokuvassa, mutta elokuva on voinut lisätä kysyntää samanlaisille teoksille.

Alla olevat kuvat olen poiminut elokuvasta, jossa pin-up mallia esittää Peggy Knudsen, että hänet voi nähdä kolmessa ensimmäisessä kuvassa. Pin-up-taiteilijaa esittävä Errol Flynn näyttää tytärtä näyttelevälle Patti Brady:lle millaisista kuvista sotilaat tykkäävät, johon tytär toteaa siinä olevan äiti, jota esittää Eleanor Parker, jonka voi nähdä alimmissa kuvissa.



Löytyi vielä lisää mielenkiintoisia kuvia Zoesta Newspapers sivuston hakukoneella. Tuo sivusto vaatii näiden kuvien katselusta rekisteröitymistä, mutta olen poiminut palasina nämä artikkelit sanomalehdistä ja yhdistänyt ne kuvankäsittelyohjelmassa. Ylempänä olevasta lue linkistä voi nähdä kuinka olen näitä kuvia kaapannut osoitteessa olevaa sijaintia sivulla muuttamalla.

Keskimmäisessä suuressa kuvassa näyttää yhteen teokseen olevan liitettynä valokuva, jossa Zoe on tainnut olla myös mallina omalle teokselleen, jonka voi nähdä viimeisestä linkistä, mutta valokuvaa ei taida mistään löytyä suurempana.


Lähde - Lähde - Lähde - Lähde - Lähde - Teos 4

Google kuvahakua käyttämällä tuli vastaan mielenkiintoinen kuva taiteilija Alberto Vargas:sta ja näyttelijä Hedy Lamarr:sta, jota en ollut ennen nähnyt vaikka olen myös Alberton osaltakin etsinyt valokuvia malleista. 

Olen tainnut jo aiemmin näyttää yhden valokuvan liittyen teokseen, mutta alla on myös oikealla kuva Mamie van Doren:sta. Mamie näyttää edelleenkin kasvoiltaan aika nuorekkaalta, että on tainnut käydä paljonkin kauneusleikkauksissa ja tehnyt muuta kauneudenhoitoa. 

Se on tietenkin selvää, että kauneudenhoidolla voidaan nuorentaa iäkkään naisen ulkonäköä jopa kymmeniä vuosia, mutta kuinka nuorekkaalta lopulta näyttää riippuu myös kasvonpiirteistä, jotka määrittävät geenit ja elintavoista. Jos on nuorena paljonkin tupakoinut, makoillut auringossa ja tehnyt kaikkea muuta kielteistä, niin siitä aiheutuvan ikääntyneemmän ulkonäön korjaaminen voi olla vaikeaa.

Google kuvahaku tarjoaa myös näytille kaikenlaisia muitakin kuvia, jonka takia tuli vastaan kuva näyttelijä Amber Heard:sta vuodelta 2011. Tämän naisen laitoin täytteeksi vaikka olisi voinut myös etsiä jonkun hienon taideteoksen Albertolta, mutta tarkoitus tässä on myös näyttää kuinka kauniilla naisilla on aika samanlaiset kasvonpiirteet, että Hedy on nähty 40-luvulla, Mamie 50-luvulla kaunottarina ja Amber:in taitaa tänä päivänä nähdä moni kauniina.

Tuosta Hedy:stä lueskelin kuinka hän näytteli vuonna 1933 Euroopassa tehdyssä elokuvassa Ecstasy tai suomeksi Hurmio. Tässä elokuvassa on mielenkiintoista kuinka siinä voi nähdä naisen alastomana ja rinnat paljaana, että Euroopassa on ilmennyt tämän perusteella myönteisempää suhtautumista alastomuuteen, kun taas Yhdysvalloissa siihen suhtauduttiin tuohon aikaan kielteisemmin.