Olen tässä pitkästä aikaa keskittynyt tutkimaan rajatumpaa aihetta tai miten tämän sanoisi eli en kertoile kaikenlaista vaan olen nyt tarkastellut varsinkin Kolumbiaa ja Latinalaista Amerikkaa, mutta aina jos tulee jotain mielenkiintoista vastaan, niin kerron vaikkei otsikkoon liittyisi.
Latinalainen Amerikka on mielenkiintoinen tarkastelun kohde, koska se on pitkälti sekarotuinen ja siitä nykyään puhutaan kuinka myös länsimaista olisi tulossa samankaltainen vaikkei täysin, koska se riippuu maahanmuuttajista.
Tässä kun tutkii ulkomaalaisia sivustoja alkaa Google nähtävästi tarjoamaan esim. espanjankielisiä mainoksia, jonka takia tuli vastaa alla oleva mainos, jossa voi nähdä Shakiran, joka kuuluu näihin moniin tunnettuihin latino naisiin, joilla on vaaleat tai vaaleaksi värjätyt hiukset, kuten esim. Jennifer Lopez ja Christina Aguilera.
Lähde
Christina Aguilera:sta tulikin mieleen ecuadorilaisia lapsia ja kauneutta käsittelevä tutkimus. Samalla tutkimusta etsiessäni löysin Kolumbian Medelliniä käsittelevän tutkimuksen, jossa myös on aiheena kauneus tai ulkonäkö ja tämäkin tutkimus vahvistaa sen, minkä pystyi havaitsemaan edellisessä kirjoituksessa olleista kuvista, että kauneusihanteena on pitkälti eurooppalaiselta vaikuttava ulkonäkö.
Tämä on sinänsä valitettavaa, koska ei naisten tarvitse eurooppalaisilta tai joltain muulta näyttää ollakseen kauniita, että kun tuossakin maassa on enemmän intiaanimaisen ulkonäön omaavia naisia, niin ei heille pidä aiheuttaa vääränlaista käsitystä kauneudesta ja sitä kautta ulkonäköpaineita. Ei sille välttämättä paljoa voi, jos vaikka eliittiin kuuluvat miehet tykkäävät enemmän eurooppalaisen näköisistä naisista, mutta tästä huolimatta ei pidä muita naisia unohtaa vaikka mainoksissa.
Tutkimuksista vastaan tulleiden tietojen mukaan monissa Latinalaisen Amerikan maissa järjestetään enemmän mustilta tai intiaaneilta näyttäville omia missikilpailuja, joka on mielestäni järkevää, jos varsinkin maan virallisissa missikilpailuissa on vaikeaa pärjätä ellei omaa pitkälti eurooppalaiselta vaikuttavaa ulkonäköä ja ovathan muutenkin tällaiset monietniset missikilpailut aika typeriä, että yritetään valita missi erinäköisistä naisista.
Although most Ecuadorians are mestizo and the constitution has enshrined racial equality, it is obvious that, as in the case of Miller’s (1969) study of Jamaican adolescents, Caucasian features and light skin are still associated with “the desirable.” When asked to describe ideal features, the words finas (fine) and delicadas (delicate) were often mentioned in both study sites; these are euphemisms for whiteness. It is evident that “the preferred face is Caucasian in character” (Miller 1969, 85).
[...]
In both populations, only very light-skinned or white women are mentioned as examples of ideal beauty; all have Caucasian features regardless of body type. The one celebrity mentioned by both groups, pop singer Christina Aguilera (who is half Ecuadorian), perfectly embodied the white North American prototype of beauty: thin with long blonde hair, blue eyes, and white skin. Although the participants debated whether Aguilera should be considered Ecuadorian, they all agreed that she does not “look Ecuadorian.” It is clear that the idealization of Caucasian appearance has tremendous influence over determinations of physical beauty in the case of both groups.
Along with the valorization of light skin and European features comes a subsequent degradation of nonwhite traits. This became especially apparent during group discussions in which photos of nonwhite women were used as stimuli. Photos depicting a Black woman and an Asian American woman were met with disapproval in both school cohorts, and photos depicting mestiza Ecuadorian models received mixed reactions.
One photo of a light-skinned Black model in a simple black dress evoked strong negative reactions in nearly every discussion group. I found this overwhelmingly negative response surprising in light of the model’s attractiveness and light skin. The features that met with greatest disapproval were those that identified the model as a person of African descent—her nose, lips, and hair.
A typical description comes from a quinto curso (fifth-year) student at Colegio Santa Fé: “[Her nose] is like a ball, and the lips are like really turned up.” Frequently in both schools, discussion group members quickly labeled this model as ugly but were subsequently unable to pinpoint why, saying, “I don’t know, but something about her is not right.” In response to the photo of Lucy Liu, an Asian American actress, one Santa Fé student said, “She is rather pretty for a Chinese woman.”Lähde
In Colombia, the cultural model of the ideal body for women has been established as having large breasts, a thin abdomen, and large firm buttocks and legs. Additionally, according to these standards, a ‘beautiful woman’ should preferably be blonde, tall, and have light eyes. This model of beauty is entirely detached from the prototype of the Colombian woman, and serves to show that the “idealization of cultural whiteness and European physical features represents discomfort with the demographic realities of the nation” (Casanova 2004: 291) where predominantly women have dark hair and eyes.
[...]
J7: …Men do not like fat girls, they are used to see Natalia Paris [famous Colombian model], and they wish they could be like her… Media show you spectacular bodies and you want to have a body like that.
[...]
N: In playing ‘truth or dare’ with a group of boys and girls you realize that boys care a lot about how a girl looks, …that she is thin with ‘attributes’ [bottom and breasts] and that she has a pretty face. Only later, when they have gotten to know her, they also care about her personality.
[...]
F: My brothers tell me I’m too fat, but they do not see their own big bellies. I tell them, “Look at yourselves,” but they say it is different because they’re men. I think that is machismo, but I do agree that it is worse to see a fat woman than a fat man. I think it is the fashion and the culture that men have now, they like women with a good body, nice boobs and bottoms. Men don’t take care of themselves, well; some of them do but not all of them. The thing is that women don’t care so much about the looks of men but men care about the looks of women.
[...]
Another important point to consider is that in a patriarchal society like Colombia, a girl’s appearance is of great importance, as women are defined by their attractiveness to men. Males often pay for their girlfriends’ plastic surgery in order to adapt them to the stereotypes of beauty, and the common gender expectations in Medellín entail being “pretty as a doll” for women and “strong as a champion” for men (López & Vélez 2001). As a result, girls “face relatively little social sanction, and may even acquire prestige from having operations” (Edmonds 2009: 27) and this Colombian city is sometimes referred to as ‘Silicon City’ because of the number of local women resorting to implants and plastic surgery as a form of accommodating to this ideal of the beautiful body.Lähde
Poimimalla yllä olevista kirjoituksista hakusanoja voi löytää lisää tutkimuksia, joista alla löytyy mielenkiintoista tietoa meksikolaisista, kauneudesta ja ulkonäön periytymisestä.
In Mexico people are usually divided into three racial categories – whites, racially mixed (Mestizos) and Indians. Mestizos were in the past deemed the national symbol of Mexico and the ideology of Mestizaje based on ‘mixing’ Europeans and Africans with indigenous people was very popular not only in Mexico but in many countries of Latin America. Nowadays, many Mexicans use this ideology as a strategy for whitening themselves and often choose light skinned partners to ensure lighter skin for their descendants.
They consider whitening to be an act of ‘cleaning and bettering the race’ - their main goal is not to be racially pure but to become phenotypically white. Physical signs of black ancestry such as a flat nose, round face and thick lips are often considered unattractive and unappealing, and even those possessing them sometimes refer to them with disdain. The ideology of Mestizaje created a society in which people praise their mixed origin and aspire to look white at the same time.
Phenotypic appearance very often drives the individual opinion about race mixing. Descendants who came out lighter skinned and with Caucasian features are very positive about the mestizaje, while those who inherited more African features and dark skin are very often frustrated. One such frustrated individual is Martin, a dark-skinned navy captain who stated: “My dad was tall and dark skinned. My mom was white, but short. So I got what I didn’t want to get: shortness from my mom and dark skin from my dad. I should have gotten whiteness from my mom and being tall from my dad, right?”
When talking about mixing of races in an attempt to lighten skin color, the logical assumption is that one person is usually darker skinned than the other. Those possessing darker skin and African features are often considered unattractive. Due to this might high socioeconomic status and level of education be the only added value which can help them to attract lighter-skinned mates.Lähde
Lähde
Lähde - Centro Comercial Santafé Medellín
Googlen karttaa käyttämällä voi nähdä muitakin kauppakeskuksia, mutta ne saa myös paremmin näkyviin kirjoittamalla Centro Comercial ja nähtävästi tuo ylemmästä linkistä löytyvä SantaFe on myös hyvin suuri kauppakeskus.
Tässä voi myös samalla havaita Medellinin olevan kehittyvä kaupunki, että kaikenlaista uutta rakennetaan, jota voi tarkastella parhaiten SkyscraperCity sivustolta, jonne laitoin jo edellisessä kirjoituksessa linkin.
Kolumbialaisten geeniperimää osaltaan käsittelevissä tutkimuksissa on tuotu esille kolumbialaisten olevan keskimäärin geneettisesti enemmän eurooppalaisia, mutta tämä ei tarkoita, etteikö maassa olisi geneettisesti suurelta osin intiaaneja ja mustia.
Mustien osalta on tuotu esille heitä elävän paljonkin rannikolla, jonka voi selvästi havaita kuinka kolumbialaiset muuttuvat pitkälti mustiksi ja ympäristö vaikuttaa myös köyhemmältä vaikka Medellin näyttää ihmisten osalta ulkonäöltään keskimäärin enemmän eurooppalaiselta.
Moni varmaan miettii, että miksi tarkastelen tässä kauppakeskuksia, niin niistä on helppo löytää erilaisia yrityksiä, jotka myyvät varsinkin naisille tuotteita ja ovathan kauppakeskukset tunnetusti naisten lempipaikkoja.
SantaFe kauppakeskuksen omilta ja Facebook sivulta löytyy lisää yrityksiä, joista alla on muutamia poimintoja. Näyttää selvästi siltä, että tuotteita markkinoidaan yleisemmin eurooppalaisen ulkonäön omaavia käyttämällä vaikka joukosta voi bongata vähän intiaanimaisen tai jopa mustan afrikkalaisen ulkonäön omaavia.
Näitä ja muita kuvia kun katsoo kannattaa laittaa taas merkille, että millainen on esim. silmän väri, joka näyttää usein olevan muuta kuin ruskeaa, joka ei voi yleisesti vastata kolumbialaisten ulkonäköä, josta oli ylempänä myös maininta tutkimuksessa, koska ruskeat silmät ovat yleensä vallitsevia sekoittuneissa ihmisryhmissä ellei esim. seksuaalivalinta ajan kuluessa tilannetta muuta, kuten on mahdollisesti tapahtunut osaltaan Euroopassa.
Lähde
Lähde
Lähde
Lähde
Lähde
Lähde
Lähde
Lähde
Lähde
Lähde
Lähde
Tähän väliin tekstiä, että olen näitä kuvia valitessa pyrkinyt poimimaan erilaisia kuvia, joissa on yksityiskohtia, kuten esim. ylempänä olleessa kuvassa näkyi hienosti värjätyt kynnet vaikka olihan tuo mallikin oikein nätti. Tämän lisäksi olen pyrkinyt valitsemaan kuvia naisista eri kulmista katsottuna, mutta muuten valinta voi olla aika vaikeaa, jos sivuilla on paljon hienoja ja kauniita kuvia naisista.
Tähän mennessä nähdyn perusteella naisilla näyttää olevan aika barbiemaiset vartalot, että tätä tietenkin tutkijat tykkäävät kritisoida, kun naiset saavat näistä kuvista ulkonäköpaineita, jonka takia sitten syövät huonosti.
Toisaalta moni nainen voi hyvinkin tykätä näistä kuvissa olevista naisista, että jos näillä naisilla saadaan tuotteita myydyksi, niin ei sille mitään voi vaikka voisihan noilla sivustoilla käyttää enemmän kurvikkaampia ja iäkkäämpiä malleja, mutta eiköhän moni yritys tiedä millaisilla malleilla saadaan lisättyä myyntiä.
Nähtävästi kosmetiikkaa myyvän Fedco:n sivuilla on paljon tuttuja kasvomalleja, joita näkee usein sivustoilla ympäri maailmaa ja varsinkin näissä kuvastoissa, mutta mallien nimistä ei ole tietoa. Yritin äkkiseltään tutkia tietoa alla olevasta kauniista mallista ja tekijänoikeudet kuvaan näyttää omistavan Vitaly Valua.
Vitaly:n kotisivuilta löytyy paljon mielenkiintoisia kuvia, että missä näitä hänen ottamiaan kuvia on näkynyt, eikä siinä kaikki, koska näkyyhän Vitaly.n kuvia muutenkin joka paikassa, mutta edelleenkin on epäselvää alla olevan tai muiden tuttujen mallien nimet, koska ilman näitä kaunottaria ei Vitaly voisi nauttia työstään kuvaajana ja tienata rahaa, mutta kaipa mallit haluavat pysyä nimettöminä.
Jatketaan sitten vielä kolumbialaisten ja muiden yritysten tarkastelua kuvin, mutta tuosta Valua:sta löytyi ainakin tietoa, että hän on ukrainalainen kuvaaja, joten nämä mallit voivat myös olla ukrainalaisia.
Malleista ei näytä äkkiseltään löytyvän tietoa nimistä, mutta aloin tässä sellaista pohtimaan, että kuinka paljon nämä naiset saavat rahaa myydyistä kuvista vai onko kuvaaja onnistunut tekemään sopimuksen, jossa vain mallille on maksettu yhden kerran ja kuvan myynnistä tulevat rahat saa kuvaaja pitää kokonaan itsellään.
Tämä voi olla köyhemmissä maissa todennäköistä, että jos kadulta tulee vastaan kaunis ja köyhä nainen, jonka kanssa voi hyvinkin onnistua tekemään tällaisen ovelan sopimuksen, että maailmalla on varmaan satoja ammattikuvaajia, jotka nauttivat eläkepäiviään näiden naisten kuvien myynnistä saatavilla tuloilla.
Lähde
Lähde
Lähde