12. kesäkuuta 2015

Barbien ulkonäöstä, naisten näkemyksiä kauneudesta, eurooppalainen deittitutkimus ja taas mustista naisista

Olen alle keräillyt kauniita kuvia naisista SoYoung sivustolta ja vähän muualtakin, joita on tullut vastaan. Ensimmäisessä kuvassa voi ainakin havaita kolme barbieta, joiden olettaisin edustavan aasialaista, eurooppalaista ja afrikkalaista naista. Eipä tuo afrikkalaista naista edustava erityisesti näytä mustalta, koska hiusten tulisi olla kähärät, eikä suorat ja pitkät. Ihonvärikään ei vastaa tyypillistä ja silmien väri näyttää olevan vihreä vaikka niiden pitäisi olla tumman ruskeat.

Kaipa oikeanpuoleinen nukke edustaa kaunista moninkertaista sekoitusta, joka on perinyt vihreät silmät ja suorat hiukset vaikka saahan tällaisen ulkonäön aikaan moni musta nainen esim. peruukilla, ihonvärin vaalentamisella ja värilinsseillä, jota voi havaita mustien naisten tekevän.

Näillä nukeilla voi havaita tarkemmin katsottuna olevan kasvot hyvin samanlaiset, että nenä sijaitsee silmien välisellä alueella ja silmät ovat selvästi suuremmat verrattuna nenään. Kasvojen osat näyttävät olevan pitkälti samansuuruisia vaikka alinosa (nenän alaosa ja leuanpää) näyttäisi olevan kaikilla lyhyempi, joka on tietenkin keino lisätä feminiinistä ulkonäköä, josta miehet näyttävät tutkimusten mukaan tykkäävän.

Tietenkin näille nukeille on tehty muutoksia, jotta edes vähän edustaisivat kyseistä rotua tai populaatiota, jonka takia aasialaisella voi havaita esim. silmien olevan vähän pienemmät ja vastaavasti mustalle tai mulatti barbielle on tehty paksummat huulet ja vähän leveämpi nenä.









Lähde - Lähde - Lähde - Lähde - Lähde - Lähde - Lähde
Michael R. Cunningham of the Department of Psychology at the University of Louisville found, using a panel of Asian, Hispanic and White judges, that the Asian, Hispanic and White female faces found most attractive were those that had "neonate large eyes, greater distance between eyes, and small noses" and his study led him to conclude that "large eyes" were the most "effective" of the "neonate cues". 
This idea of Western beauty is shown through some Asian cultures as women strive to physically change the eyelid structure to reflect the typical Western eyelid. East Asian blepharoplasty, also known as the double eyelid surgery, shows the lengths Asian women will go to reach this ideal of physical attractiveness. Cunningham also said that "shiny" hair may be indicative of "neonate vitality".
 Lähde



Lähde


Lähde


Lähde


Lähde


Lähde - Famousfix magazines

Alla voi havaita muutamia poimintoja venäläisiä ja ruotsalaisia naisia koskevasta tutkimuksesta, jossa on kysytty kaikenlaista. Harmillisesti tutkimuksessa ei ole kysytty miesten mielipiteitä, mutta tutkimuksessa voidaan havaita eroja näiden naisten välillä. Oikealla voi havaita naisen ilman meikkiä ja meikattuna, niin venäläiset naiset ovat enemmän tykänneet meikatusta, kun taas ruotsalaiset vähän enemmän ei meikatusta.

Onhan se tunnettua, että itäeuroopppalaiset naiset tykkää paljonkin kaunistautumisesta, kun taas pohjoismaalaiset naiset eivät samalla tavalla meikkaa. Vaikka monet itäeurooppalaiset naiset ovat selvästi kauniita, niin tämä meikkaaminen taitaa osaltaan lisätä kauneutta, jos taas ruotsalaiset ja suomalaiset naiset eivät samalla tavalla viitsi laittautua. Onhan tämä tietenkin parempi, jos kuluu vähemmän rahaa meikkeihin ja osataan myös arvostaa aidompaa ulkonäköä naisella kuin tuollaista oikeassa näkyvää.

Keskellä voidaan havaita kuvia neljästä naisesta ja naiset ovat kummassakin maassa tykänneet enemmän vasemmalla olevista naisista, joista kuitenkin ruotsalaiset tykkäsivät enemmän ylemmästä. Oikealla olevista on seuraavaksi tykätty ylempänä olevasta ja vähiten alempana olevasta, jolla näyttäisi olevan aika sirot pienet kasvot ainakin tässä kuvassa.

Näiden naisten osalta olisi mielenkiintoista nähdä miesten näkemykset naisten kauneudesta, mutta olettaisin sirommat kasvot omaavan saavan miehiltä enemmän ääniä vaikka onhan nuo vasemmalla olevat enimmäkseen naisten valitsemat naiset myös kauniita.


Lähde
How many times have you watched a movie and noticed that all the women are thin or are showing a lot of skin? These women are seen as “beautiful” in our eyes, thanks to our media-driven society. Women grow up seeing this constant ideal, and as a result, become pressured to look a certain way in order to be considered beautiful. 
We are influenced to fit into this mold of “flawless” so that not only our looks have to change, but our behavior as well. Women have been influenced to emulate this idea of beauty with plastic surgery, airbrushing, or even simply makeup; women are no longer accepted in their natural state of beauty.
Like most young girls, I grew up watching Disney Princesses and it definitely shaped my view of beauty. There are about nine Disney Princesses, including Cinderella, Snow White, Belle, Aurora, Ariel, Jasmine, Pocahontas, Mulan, and Tiana, who was added in 2009. 
There are only three princesses of color: Jasmine, Pocahontas, and Tiana, who aren’t among the most well known or popular princesses. If you see advertisements for Disney Princess items, they are normally for Cinderella, Snow White, Belle, or Aurora. Each of these princesses has the same characteristics: thin, light skin, and light colored eyes. Aside from Snow White, they have medium to long hair as well. 
Lähde

Löytyi taas uusi mielenkiintoinen tutkimus, joka on nähtävästi julkaistu viime vuonna, mutta löytyi kuitenkin tältä vuodelta, joten se on varmaan julkaistu nyt vasta nettiin. Tutkimuksessa tarkastellaan osaltaan eri Euroopan maissa elävien ihmisten halua muodostaa sekarotuinen tai monietninen parisuhde.

Alle poimin kaavion, jossa käy ilmi kuinka eurooppalaisilla naisilla on huomattavan suuri halu pariutua eurooppalaisen kanssa, jota myös muutkin naiset tuovat esille. Eurooppalaisilla miehillä näyttää olevan vähän enemmän halua pariutua aasialaisten kanssa kuin eurooppalaisilla naisilla, joka vastaa hyvin parisuhdetilastoja esim. Suomessa ja Yhdysvalloissa.

Eurooppalaisilla naisilla näyttää olevan enemmän halua pariutua hispaanojen kanssa vaikka miehillä tätä halua näyttää olevan vähän enemmän, mutta tämä ainakin vastaa jossain määrin Yhdysvaltojen tilastoja kuinka valkoiset pariutuvat huomattavan paljon latinoiden kanssa, joista tiettävästi hyvin moni on kuitenkin valkoisia latinoita, joten tässäkin esiintyy vähän samankaltaisten kanssa pariutumista.

Afrikkalaisten ja arabien kanssa halukkuutta pariutua näyttää olevan hyvin vähän vaikka sitä olettaisi eurooppalaisilla naisilla halua ilmenevän enemmän. Arabien osalta haluttomuuden voi ymmärtää varsinkin uskonnolla, että moni eurooppalainen nainen ei välttämättä halua kääntyä muslimiksi tai muita ongelmia vaikka aina sitä voi tietenkin ennen avioliittoa yrittää sopia kaikenlaista, että mikä tulee lasten uskonnoksi ja käytetäänkö huivia, mutta jos tällaisia asioita ei tarvitsisi miettiä, niin varmaan halukkuutta olisi nykyistä enemmän.


Lähde

Alla on taas kaikenlaisia mustia naisia koskevia lainauksia. En yleensä etsi mustista naisista kirjoituksia tai tutkimuksia, mutta niitä tulee Google Scholar:sta vastaan esim. beauty hakusanalla. Muita naisia koskevia tutkimuksia näyttää tulevan vähemmän vastaan, jos esim. ajatellaan aasialaisia naisia, mutta heillä tietenkään ei ole samanlaisia huolia koskien varsinkin hiuksia ja ihonväriä vaikka usein näissä kirjoituksissa mainitaan aasialaisten naisten halu tehdä silmistä suuremmat.

Tämä ensimmäinen lainaus ei koske mustia naisia, mutta siinä on mielenkiintoista havaita väitettävän pseudotieteeksi väitteitä kuinka kauneus olisi yhdeydessä terveyteen ja hedelmällisyyteen. Lisäksi pseudotiedettä olisi väitteet kuinka tiimalasin muotoinen vartalo kertoisi naisen hedelmällisyydestä, josta miehet on ohjelmoitu tykkäämään.

Voihan näistä asioista kiistellä kuinka paljon tässä on kyse pseudotieteestä, mutta jos tutkimukset yleisesti kertovat miesten tykkäävän tietynlaisesta vartalosta naisella, niin sehän ei ole pseudotiedettä. Tietenkin tutkijoilla esiintyy paljonkin halua pohtia ja tuoda esille kaikenlaisia näkemyksiä, jotka voivat olla jossain määrin virheellisiä, jos väitetään kauniiden naisten olevan hedelmällisiä vaikka moni rumakin nainen voi olla hyvin hedelmällinen verrattuna johonkin kauniiseen naiseen.

Jos ajatellaan vaikka pieniä aasialaisia naisia, niin heillä tahtoo olla monilla aika tyttömäisen näköinen vartalo, mutta tästä vartalosta huolimatta aasialainen nainen on pystynyt valtavasti lisääntymään. Kuitenkin suuremmat rinnat ja leveä lantio viestittävät yleensä naisen olevan aikuinen tai hedelmällinen.

Mitä tulee kuitenkin terveyden, kauneuden ja hedelmällisyyden yhteyteen, niin lihavuus ja ikääntyminen, joka näkyy usein kauneudessa kielteisesti huonontaa naisen hedelmällisyyttä. Tämän lisäksi on olemassa kaikenlaisia sairauksia ja varsinkin syndroomia, jotka näkyvät rumentavasti ulkonäössä esim. epäsymmetriana, jonka takia tällaisen ulkonäön omaavan kanssa ei ole suurta halua pariutua, koska tämä ruma ulkonäkö voi periytyä jälkeläiselle.
The universality of a feminine beauty standard is further invoked in a range of more contemporary pseudo-scientific discourses. According to some evolutionary psychologists, ideals about feminine beauty are linked with health and reproductive capabilities and derive from a Darwinian evolutionary biology (Buss, 1989; Singh & Singh, 2011).8 This pseudo-scientific approach considers women with hourglass figures (i.e. large breasts, a small waist, full hips and thighs) to act as a signal for reproductive fertility. They suggest that men are programmed to be attracted to such a body type in order to propagate the species. 
Olen tainnut tätä alla olevaa lainausta ja näkemystä ennenkin kommentoida, jossa on ihmetyttänyt väitteet kuinka valkoista naista ei pidettäisi kauniina ilman mustaa naista. Tietenkin rodullisessa mielessä ei olisi tällaista vertailua, jos ei olisi mustia naisia, mutta silloin vertailu tapahtuisi valkoisten naisten välillä.

Mustat naiset ovat kuitenkin olemassa, jonka seurauksena varsinkin eurooppalaisilla ja nähtävästi myös muilla ihmisryhmillä on vaikeuksia nähdä kaikkia mustia tai monille mustille tyypillistä ulkonäköä kauniina. Olen tämän jo monta kertaa todennut, että tutkijan kannattaisi ensin katsoa millaisesta ulkonäöstä tykätään yleisemmin eurooppalaisella naisella. Jos eurooppalaisella naisella ei tykätä esim. leveästä lättänästä nenästä, niin miksi siitä tykättäisiin mustilla naisilla.
Likewise, Collins (1990) contends that ‘white as beautiful’ is often constructed in contrast to ‘black as ugly’. More specifically, she suggests that externally defined standards of beauty were long applied to African-American women so that the white woman could not be considered beautiful without the other black woman with classical African features of dark skin, broad noses, full lips and kinky hair. 
[...]
Judging white women by their physical appearance and attractiveness to men objectifies them. But their white skin and straight hair privileges them in a system in which part of the basic definition of whiteness is its superiority to blackness. Black men’s blackness penalizes them. But because they are men, their self-definitions are not heavily dependent on their physical attractiveness as those of all women. But African-American women experience the pain of never being able to live up to externally defined standards of beauty… (1990: 80-81)
[...] 
Bordo (2003) further argues that media representations normalize and naturalize the "whitified feminine beauty," which functions as the model against which women continually measure, judge, discipline and correct themselves. When races and ethnic backgrounds other than white are included and represented as beautiful, they often have features that conform to the white aesthetic and to normative standards of beauty.
[...] 
For instance, Davis (2003) points out that cosmetic surgery is predicated on definitions of physical normality rooted in whiteness in such a way that other races are marginalized and found wanting. In her study on cosmetic surgery and Asian American women, Kaw (1997) found that Asian American women desired eyelifts in order to eradicate the negative racial connotations associated with their physical characteristics. Cosmetic surgery is used to obtain beautiful faces, as these are culturally defined according to white standards.
Lähde

Alla kerrotaan mielenkiintoisesti kuinka Yhdysvalloissa on huomattavan paljon korealaisten omistamia hiuksiin liittyviä tuotteita, kuten esim. peruukkeja myyviä kauppoja, joiden merkittävä asiakasryhmä ovat mustat. Tämän voi laittaa merkille, jos katsoo kuvia tai videoita näistä kaupoista, joihin on kohdistunut mustien toimesta varkauksia, niin omistajat ovat usein itäaasialaisen näköisiä.

Alla kerrotaan myös kuinka korealaisten omistamat tukut, joista näitä hiuksiin liittyviä tuotteita kauppiaat saavat, niin ne syrjisivät mustia. Olen tästä asiasta jo kauan sitten lukenut ja voihan sitä olettaa tällaista ilmenevän, että korealaiset tai miksei myös muut aasialaiset suosivat toisiaan syrjien mustia.
Today, there are over 9,000 Korean‐owned beauty supply stores serving a billion dollar market for Black hair. Between manufacturing, distributing and selling these hair care products, Korean entrepreneurs appear to control all major components. According Ranin, there are only four central distributors serving beauty supply stores in the country and  these Korean owned distributors discriminate against Black store owners in order to maintain their monopoly in the market.
 Lähde

Alla olevien lainausten joukosta löytyy lisää hiuksiin liittyvää kuinka mustat antavat vuosittain miljardeja dollareita enimmäkseen muiden kuin mustien omistamille kaupoille ostaen intialaisten ja aasialaisten hiuksia. Tutkija näkee tämän huonona osaltaan rahan takia, että jos kaupat olisivat enemmän mustien omistamia, niin raha hyödyttäisi enemmän mustia kuin tehden aasialaisista varakkaita.

Lisäksi tuodaan esille kuinka aitoja mustien hiuksia ei pidetä kauniina ja mustat itsekin tykkäävät enemmän suoremmista hiuksista. Vaaleaihoisista mustista naisista tykätään enemmän myös mustien miesten taholta, mutta muutenkin tykätään enemmän mustista naisista, jotka näyttävät enemmän valkoisilta naisilta.
The messages come to us through all forms of the media—both print and electronic—through our interactions with family and friends, at school, and in employment settings; and they consistently inform us that the more closely our physical appearance resembles that of Caucasian women the more attractive, desirable, and acceptable we are. 
[...] 
Very light-skinned Afrikan American women are both privileged and cursed as a result of their skin color. Viewed as more attractive, these women are sought after by Black men, often envied and taunted by their darker skinned sisters, and challenged to prove their blackness; while also receiving preferential treatment in the education, business, and employment sectors, and in the print, TV, and film industries (Hunter, 2005). On the other hand, their very dark-skinned sisters are frequently the victims of even more hostile rejection, vicious teasing, and taunting often within their families (Boyd-Franklin, 1989), the Afrikan American community, and from institutions in larger society (Hunter, 2005). 
[...] 
For many Afrikan American women, the fact that their hair is “kinky” adds insult to injury. Since hair grooming is usually a daily activity, we are constantly reminded that our hair, in many instances, does not conform to prevailing standards of what is considered “beautiful” hair projected in the media and, more often than not, valued by our peers and families. Like lighter skin color, hair texture that more closely resembles the texture of most Caucasians –straight—is prized by many Afrikan Americans and considered “good” hair. In contrast, the more Afrikan in texture our hair is, the more it is judged as “bad.” These evaluations are often internalized by Afrikan American girls and women influencing selfworth as well as feelings of attractiveness. 
[...] 
Every year Afrikan American women give billions of dollars to a hair care and beauty industry, which for the most part, is no longer owned by people of Afrikan ancestry. We buy straight, often Indian or Asian hair for the purposes of weave and extensions, and purchase wigs and hair care products primarily made by non-Afrikan people. Our obsession with our hair has literally made the owners of these industries rich. In order for these industries to continue to thrive it is essential that women of Afrikan ancestry be thoroughly indoctrinated with the myth of the inferiority of our hair.
[...]
We must be bombarded with images of both Black and White women with long, flowing hair. We must be reminded and sometimes taunted by our peers and family members about the undesirability of our hair in its natural state. Print and electronic media are highly complicit in the dissemination of these messages, including the few that are Black-owned. 
[...]
Are we buying into a racially gendered view of what beauty is and reinforcing the existing Eurocentric standards of beauty? And what of the economically debilitating effects that this behavior has on the Black community? By pouring billions of dollars into the hair and beauty product industry, again most of which is not owned by people of Afrikan ancestry, are we stripping the Black community of resources needed for its stability and progress?
Lähde