6. helmikuuta 2015

Haaremit, valkoiset orjat ja seksityö


Lähde

Edellinen kirjoitus venyi taas kamalan pitkäksi, koska yhdessä blondien kauneutta ja heistä tehtyjä vitsejä käsittelevässä kirjoituksessa mainittiin eurooppalaiset orjat, jonka takia aloin sitten asiaa tarkemmin selvittelemään ja löytyi taas paljonkin mielenkiintoista, jotka siirsin tänne, mutta olen myös lisäillyt uuttakin sisältöä.


Tutkin Googlen sanomalehtiarkistoa koskien haaremeita ja sieltä löytyy mielenkiintoista tietoa orjien hinnoista, jossa ei näytä olevan mitään uutta, että mustilla naisilla ei ole yhtä paljon rahallista arvoa ja ainakin alla olevan artikkelin mukaan kaikkein suurin hinta maksetaan vaaleahiuksisista ja sinisilmäisistä naisista, joista nähtävästi toiseksi viimeinen Osmanien valtakunnan sulttaani Abd-ul-Hamid II tykkäsi.


Lähde

Aiemmin mainitsin adygelaisiin kansoihin kuuluvat naiset, joiden ajattelin olevan yleisemmin tummemman hiusvärin omaavia vaikka en ole asiaa tarkastanut, niin alla olevassa poiminnassa käy ilmi näiden naisten joukossa olleen myös vaaleahiuksisia naisia, joka ei olisi sinänsä ihmeellistä, että samaan etniseen ryhmään kuuluvien joukosta löytyy hiusten ja silmien värien osalta monenlaisia ihmisiä. Nähtävästi juuri tähän kansaan kuuluvia on aikanaan pidetty, jotenkin kaukasialaisen rodun kauneimpina edustajina.


Lähde

Marokossa sijaitsevan Marrakech:in Pasha El Glaoui on tykännyt vaaleahiuksisista naisista. Eipä tässä pidä lähteä muutamien miesten mieltymyksen perusteella mitään yleistyksiä tekemään, mutta laittaa pohtimaan, että pitääkö naisen olla myös ulkonäöltään eurooppalainen vai riittäisikö, jos vaikka aasialainen ja musta afrikkalainen nainen värjäisi hiuksensa vaaleaksi. Mustan afrikkalaisen naisen osalta todennäköisesti ei, mutta kaipa osa vaaleahiuksisista aasialaisista naisista voisi miellyttää silmää.


Lähde

Noihin yllä oleviin uutisiin verrattuna löytyi 60-vuoden takaa uutinen, jossa mielenkiintoisesti tuodaan esille kuinka eurooppalaisia naisia on matkaillut Lähi-idässä tai houkuteltu sinne esiintyjäksi kabareeseen, mutta ovatkin kadonneet haaremiin. Nämä Lähi-idän maat ovat edelleenkin jossain määrin kummallisia paikkoja, että siellä tykätään paljonkin orjuuttaa tai käyttää halpaa työvoimaa, jota voidaan kohdella tosi huonosti, jonka takia noihin maihin menevien tulisi olla varovaisia, eikä siksi olisi ihme, jos moni kaunis itäeurooppalainen nainen olisi vaikka kadonnut tänäkin päivänä johonkin salaiseen haaremiin.

Tässä mainitaan koko ajan hintoja, jotka vaikuttavat pieniltä, mutta ne tulee muuntaa suurin piirtein tämän päivän arvoon. Alla kuitenkin mainitaan kauniiden valkoisten naisten olleen arvoltaan ilmastoidun Cadillac:in verran. Nyt jää epäselväksi tarkka hinta, mutta äkkiseltään hintoja katsoessa voisi arvon asettaa 10 000 dollariin, joka suurin piirtein tämän päivän arvoon muutettuna tarkoittaa 85 076 dollaria, joten iranilaisia kaunottaria pidettiin arvokkaampina.


Lähde - In 2013 Dollars - Standard Catalog of Cadillac 1903-2004

Alla on vielä lisää uutisia koskien yllä olevaa uutista ja nähtävästi 50-luvulla on eurooppalaisia naisia houkuteltu jopa Seychelleiltä töihin Lähi-itään ja yhtenä syynä on ollut varsinkin vaaleiden naisten eksoottisuus, koska noilla seuduilla naiset ovat tummempia, mutta sitten eurooppalaisten keskuudessa on myös esiintynyt tuolloin työttömyyttä ja köyhyyttä. Onhan tässä varmaan kyse myös siitä, että muslimi naisten mahdollisuuksia viihdyttää miehiä on rajoitettu, joten sitten käytetään vapaita eurooppalaisia naisia.

Enää ei taideta samassa määrin käyttää länsieurooppalaisia, mutta 90-luvun alkupuolella alkoi taas suuri ihmiskauppa Itä-Euroopasta, joka varmaan tulee vähenemään sitä mukaan, kun toivottavasti elintaso kasvaa vaikka Ukrainan tilanne onkin naisten kannalta huolestuttava, mutta naisia tulisi aina valistaa vaaroista ulkomaille töihin lähtiessä, joista moni on päätynyt Länsi-Eurooppaan. En ole tähän asiaan tarkemmin perehtynyt, mutta netistä tietysti löytyy paljonkin tietoa ihmiskaupasta Lähi-idässä ja Euroopassa.

Tulipa vielä mieleen eurooppalaisten naisten hyväksikäyttöön liittyen, että nykyään käytetään varsinkin muslimimaista tulleiden miesten toimesta hyväkseen nuoria eurooppalaisia naisia, josta on karuja uutisia Isosta-Britanniasta ja Hollannista, että toivottavasti typerät viranomaiset tekevät kaikkensa, ettei nuoria naisia käytetä hyväkseen.


Lähde - Lähde - Rotherham child sexual exploitation scandal

Newspapers sivustolta löytyy enemmän vanhoja lehtiä, joita ei pääsee ilmaiseksi lukemaan tai pääsee tekstiksi muutettuna, jota taas Google ei tarjonnut. Alla voidaan nähdä kuinka mustien naisten osalta on tykätty varsinkin etiopialaisista naisista, jotka ovat myös tänä päivänä tunnettuja kauneudestaan, ettei tässä pidä luulla kaikkien mustien naisten olevan jotenkin rumia tai saa sitä luulla, josei tykkää.
"There are three classes of slaves dealt in in this abominable traffic: First, the blacks (negroes); second, the Abyssinians (Habech), of dark brown, pleasing complexion; third, the Circassians (Tcherkes), a fair race of great beauty. Black slaves exist no more in the Turkish empire, except in Tripoli, where they are imported from the Soudan. But their exportation is difficult, borne fifteen years ago her majesty's ambassador here made certain representations to Ali Pasha, who was grand vizier at the time, on the subject of the abolition of slavery in Tnrkey. 
[...] 
The Abyssinian slaves are here on account of the delicacy of their health, and the trying climate of our city does not suit them. An Abyssinian maiden from fourteen to seventeen is worth from 60 to 120 liras (a iira is worth about 18 shillings), but a handsome one is sure to bring 300 liras. White slaves (Tcherkes) are more abundant. Maidens from twelve to fifteen are quoted from 00 to 800 liras, and those from sixteen to twenty from 60 to 1,000 liras. The price varies according to beauty, size, complexion and accomplishments.
Lähde

Löysin mielenkiintoisen artikkelin, jossa ihmetellään, että missä ovat mulatit, koska myös mustia ja etiopialaisia naisia tuotiin seksiorjiksi. Kirjoittaja tuo esille syynä olevan vauvan tappaminen, jota on muutenkin tehty Turkissa. Turkkilaisten geeneissä ei näy mustien orjien vaikutus tai ainakaan merkittävästi. Jos taas ajatellaan etiopialaisia naisia ja ulkonäköä, niin heidän kanssa tehdyt jälkeläiset ovat tietääkseni usein hyvin eurooppalaisen näköisiä, joten ei pysty helposti tunnistamaan afrikkalaista taustaa.

Nähtävästi vuonna 1856 osaltaan Krimin sodan takia on ollut valkoisista orjista ylitarjontaa, joka on pudottanut hintoja, mutta noiden edellisten uutisten perusteella arvo on vuosien saatossa noussut.
Formerly a Circassian slave girl was pretty sure of being bought into a good family, where not only good treatment, but often rank and fortune awaited her; but at present low rates she may be taken by any huxter who never thought of keeping a slave before. Another evil is that the temptation to possess a Circassian girl at such low prices is so great in the minds of the Turks that many who cannot afford to keep several slaves have been sending their blacks to market, in order to make room for a newly-purchased white girl. 
The consequence is that numbers of black women, after being as many as eight or ten years in the same hands, have lately been consigned to the broker for disposal. Not a few of those wretched creatures are in a state quite unfit for being sold. I have it on the authority of a respectable slave-broker that at the present moment there have been thrown on the market unusually large numbers of negresses in the family way, some of them even slaves of pashas and men of rank. He finds them so unsalable that he has been obliged to decline receiving any more. 
A single observation will explain the reason of this, which might appear strange when compared with the value that is attached even to an unborn black baby in some slave countries. In Constantinople it is evident that there is a very large number of negresses living and having habitual intercourse with their Turkish masters—yet it is a rare thing to see a mulatto. What becomes of the progeny of such intercourse? I have no hesitation in saying that it is got rid of by infanticide, and that there is hardly a family in Stanboul where infanticide is not practiced in such cases as a mere matter of course, and without the least remorse or dread."
Lähde - Turkish population structure (Hodoğlugil and Mahley, 2012)

Arabit orjuuttivat valtavasti mustia ja myös eurooppalaisia miehiä, niin varsinkin mustista miehistä tehtiin usein eunukkeja, jonka takia osaltaan mustien vaikutus ei tänä päivänä näy suuresti Lähi-idässä vaikka onhan monin paikoin varsinkin rannikoilla esim. Irakissa ja oliko jopa Intiassa mustia, joista moni on tietenkin sekarotuisia, mutta afrikkalainen tausta näkyy usein myös ulkonäössä.

Nähtävästi mustia on kohdeltu huonommin vaikka haaremissa musta eunukki on päässyt myös johtavaan asemaan sillä hinnalla, että sukupuolielimet on poistettu, niin eurooppalaisten miesten parempi asema näkyy ainakin janitsaareissa.
By virtue of his strange office he was entitled to be addressed as your High ness, and rankei immediately next to the Grand Vizier, and before either the Cabinet Ministers or the great military dignitaries, even Khedive Abbas of Egypt and Prince Ferdinand of Bulgaria, the latter in his capacity of Turkish Governor-General of Eastern Roumelia, being compelled at Constantinople to yield the pas to the hideously ugly monster, for Yaver-Aga was frightful tc behold, being almost 6 feet 6 inches high, coal black, with a small head, narrow shoulders, an enormous stomach and the squeaky and shrill voice peculiar to his class. 
---
The highest in dignity is a black, eunuch very tail and hideously ugly, with protruding under jaw, a nose flattened to his face, and immense blubber lips, who spends his time perpetually in 'one saloon or in an ether, bnt only waits upon the ladies, in the way of bringing food or lighting their pipes, as a matter of favor and condescension. 
--- 
At Topkapı Palace, at the court of the Ottoman sultans, the harem staff commonly included eunuchs. These were slaves, either captured in war (mainly Christian Europeans in the Balkans) or recruited within the empire (especially from the Caucasus and blacks from Sudan) or even beyond (especially in Abyssinia). Black eunuchs usually were Sandali ('clean shaven' i.e. their genitalia were removed completely), hence they were preferred for harem service, while white eunuchs usually kept part of their penis or testicles, so they were assigned to less 'intimate' duties, e.g. secretarial.
Lähde - Lähde - Lähde - Janissaries - Inside the Harem - Harem Women

Tällä hetkellä Lähi-idässä myös mellastaa Isis, josta oli viime vuonna uutisia koskien orjuuttamista ja alla voi nähdä mielenkiintoisesti kuinka vihreän tai sinisen silmän värin omaavista maksettaisiin suurempi hinta, mutta myös hampaat tulisi olla kauniit, josta oli tuolla ylempänä jo juttua. Alla voidaan myös nähdä hintoja kuinka naisen arvo laskee iän mukana, joka on karusti havaittavissa myös kauneustutkimuksissa kuinka miehet tykkäävät paljonkin nuorista naisista, koska ovat esim. hedelmällisimpiä ja kauniimpia.
In the video shot in Mosul in Iraq and released Monday, the thugs are seen bartering over the ethnic minority girls on “slave market day.” 
Young girls with blue and green eyes are worth more, they say. 
“If she is 15 years old, I have to check her, check her teeth,” one of the fighters says on the video. “If she doesn’t have teeth, why would I want her?
Lähde
A (Yazidi or Christian) woman, aged 40 to 50 years, is for 50,000 dinars.
The rate of a (Yazidi or Christian) woman, aged 30 to 40 years, is 75,000 dinars.
The rate for a (Yazidi or Christian) woman, aged 20 to 30 years, is 100,000 dinars.
A (Yazidi or Christian) girl, aged 10 to 20 years, is for 150,000 dinars.
A (Yazidi or Christian) child’s price, aged 1 to 9 years, is 200,000 dinars.
Lähde


Lähde


Lähde


Lähde

Tarkoitus olisi laittaa näytille taidetta koskien haaremeita ja naisorjia, joita lisäilen myös yläpuolelle. Nähtävästi 1800-luvulla oltiin paljonkin innostuneita varsinkin muslimimaista ja niiden kulttuurista, jota kutsutaan orientalismiksi.

Tästä syystä on paljonkin taidetta, jota on nähvästi kritisoitu siitä, että niissä tuodaan suuresti esille valkoista tai eurooppalaista naista, joka ei vastaa todellisuutta. Yksi syy tähän on ollut siinä, että taiteilijoilla ei ole ollut aina mahdollisuuksia käyttää malleina muslimi naisia ja sama tilanne tahtoo olla tänäänkin monissa muslimimaissa, ettei katukuvassa pahemmin näy naisia.

Toisaalta onhan noissa haaremeissa ollut myös enemmän eurooppalaisen naisen näköisiä, joten ei alla oleva kuva suuresti poikkea totuudesta vaikka tutkijat näkevät tämän jonkinlaisena rasismina kuinka valkoinen nainen on jotenkin kaunis ja seksikäs verrattuna vaikka mustiin naisiin.


Ingres creates another fantasy scene in his painting, Odalisque with Slave from 1839. The work is composed like a stage setting with strong horizontal and vertical lines. The extreme sexuality and provocative position of the reclining nude was socially acceptable because this is not a European woman, but an odalisque. Ingres uses the conception of the erotic in Muslim women to portray women in a certain way. Once again the proportions of the figures are not exact. Ingres creates his ideal woman not necessarily the most realistic one.
[...] 
The skin color of the odalisque is significant in showing Western views of race. Harem pictures by Western artists typically show a hierarchy based on race. The most prized odalisque should be the woman with the lightest skin color. This can be seen in Ingres’s Odalisque with Slave. The dark-skinned male figure is delegated to the background and the brown-skinned female is nearly fully clothed (only her left breast is partially exposed) while she entertains the beautiful, reclining, nude white woman. 
Lähde

Alla olevassa tutkimuksessa ihmetellään varsinkin kuvissa näkyvien naisten eurooppalaista tai valkoista ulkonäköä. Tutkijoilla on aina tapana kertoa tästä kontrastista valkoisen ja mustan naisen välillä koskien varsinkin kauneutta, mutta eihän sille mitään voi jos sittenkin on normaalia, että eurooppalainen mies tykkää enemmän eurooppalaisesta naisesta ja tuo sitä enemmän esille taiteessaan vaikka tänä päivänä se näyttää jotenkin kamalalta rasismilta vaikka rasisti on tutkija itse.


The issue of white women in Ottoman harems might be answered by reviewing the history of the region. The Ottomans began trafficking in white and Christian slaves as early as the 8th century, and the trade reached its peak from 1500-1800, after the fall of Constantinople. Yet despite a prolific Ottoman traffic in white slaves as luxury goods, only 10% of all slaves held in Ottoman territories were Caucasian. 
Continually, Christian women made up only 5% of the total slave population, and were usually reserved as household attendants. Only the youngest and prettiest white women gained membership in the harem, making them a status symbol that only the richest pashas could afford.
These statistics blatantly contradict the implicit demographics presented by European artists—if one were to believe these depictions to be accurate, one would assume that all concubines kept in Ottoman harems were Caucasian. Clearly, artists like Ingres exaggerated the statistics to fit their own ideals regarding Ottoman harems—but why? 
[...]
The opposition created between Europeanized nudes and black servants, marks the white woman as the sexual object for the intended male European audience. As European men preferred fairskinned nudes, the white woman automatically becomes the object of desire in her prioritized opposition to the dark-skinned woman. 
Noüy’s L’Esclave Blanche illustrates the hierarchy of white and black women in the harem, as the African laundress spitefully gazes toward the indulgent white nude. The racial divisions in this painting convey both the physical and visual superiority of the white nude, in her ornamented pillows, silks, and fine porcelain. These adornments strikingly oppose the plainclothes of the African laundresses—again signifying the importance of race as a status indicator.
Lähde

Eurooppalaisessa taiteessa näkyy vähän alla olevia kuvia, joissa musta poika, mies tai tässä tapauksessa nainen on palvelijana. Yhdysvalloissa varsinkin elokuvissa oli aikanaan samanlainen tilanne, mutta siinä myös kuvattiin todellisuutta, koska olivathan mustat monissa valkoisten perheissä palvelijoina ja valkoisten lasten huoltajina. Tällaisissa kuvissa nähdään myös kontrastia kuinka valkoinen nainen on seksuaalistettu ja kaunis, kun taas mustaa naista ei edes näe kunnolla.


Lähde
The deliberate juxtaposition of a black woman with a white female in Pan’s Black and White in Contrast (1939, Figure 2), recalls Édouard Manet’s Olympia (Figure 3). Feminist writer Lorraine O’Grady has argued that the subordinated figure of the plump black servant in Manet’s picture is not only overlooked, the painting also reinforces classical male European representation of female bodies. 
O’Grady writes that the white nude “stabilizes the West’s construct of the female body, for the ‘femininity’ of the white female body is ensured by assigning the not-white to a chaos safely removed from sight”, and of the black servant, she writes, “the not-white body has been made opaque by a blank stare…” (O’Grady 2003: 175). 
The subordinated presence of the black servant in Manet’s painting reveals much about the racial and sexual politics of Europe in the eighteenth and nineteenth centuries. Prior to Manet’s attempt of Olympia, the pairing of a subordinated black figure with a beautiful white nude can be traced in a number of classical works, such as Titian’s Venus of Urbino (1538), Jean Jalabert’s Odalisque (1842), and Leon Benouville’s Esther (formerly known as Odalisque, 1844). 
The combination of the black servant and the superior white nude is also a favourite subject of the Orientalist erotica in nineteenth-century Europe. The Orientalist aesthetics is formulated upon European’s colonial relations with Islamic North Africa, and has come to signify an expression that involves the politics of representation associated with colonial and postcolonial concepts (see Benjamin 2003 and Thornton 1985). 
Lähde


Lähde


Lähde


Makeover narratives target predominantly the bodies of white, middle-class and middleaged straight women, with the purpose of creating more conventionally feminine subjects. Through the stories of transformation of women’s bodies, the makeover genre conveys idealized forms of femininity. 
In her 2008 study, The Power of Looks, Bonnie Berry gives her impressions about current beauty standards. She states that the most accepted (and attached-to-success) looks are those that correspond with a white, Northern European look: “[p]resently, tall, thin, white, blonde, light-eyed people are valued for their looks more than short, dark people” (p. 21).
[...] 
True to the makeover narrative, Ugly Betty’s storyline prepares a particular transformation for the protagonist. The stories of modification very often convey idealized (and alienating) forms of femininity that openly exclude specific bodily features and certain class and race signifiers. Only when the heroine displays a look more adapted to the conventional dictates of white-Western femininity does she get the social visibility which is needed to succeed.
Wilhelmina’s character also succumbs to the limiting beauty discourses of the dominant sociocultural body. In the manner of Betty, her racial originality is neutralized and homogenized to become just another white-Western beauty.
Lähde


Lähde - Lähde - Lähde - Lähde

Iranialaistaustaisella Pardis Mahdavi nimisellä tutkijalla on paljonkin mielenkiintoisia kirjoituksia koskien varsinkin seksityötä Emiraateissa, mutta harmillisesti niitä ei pääse ilmaiseksi lukemaan. Google Book:sta onnistuin kuitenkin löytämään mielenkiintoisen kohdan, joka oli ilmaiseksi näytillä, jonka jälkeen käytin OCR ohjelmaa kuvan muuttamiseksi tekstiksi ja se onnistui oikein hyvin pienistä virheistä huolimatta.

Alta voidaan taas nähdä kuinka enemmän eurooppalaisen näköiset naiset ovat suosittuja myös seksityössä, mutta yksi syy suosioon on käyttäytymistieteellinen, jota ei moni tutkija tunnu ymmärtävän, että ihmiset usein tykkäävät enemmän samankaltaisista, jonka takia sitten Emiraateissa asuvat länsimaalaiset miehet ja arabi miehet ovat todennäköisesti osasyy näiden naisten suosioon vaikka toisena tulisivat aasialaiset naiset.

Mahdavi on tuonut kirjoituksissaan esille, ettei näistä seksityöläisistä moni ole maassa ihmiskaupan takia vaan omasta tahdostaan. Monet naisista ovat tulleet maahan turistiviisumilla, koska se on helppoa ja sitten jäänyt viisumin umpeuduttua laittomasti maahan.

Katsoin escort sivustoja, joista löytyi paljonkin kauniita naisia ja naisia on myös monenlaisia taustaltaan, että on myös japanilaisia naisia, mutta valtaosaltaan naiset olivat eurooppalaisia. Yli kymmenen escortin perusteella näyttää siltä, että naiset pyytävät tunnilta satoja dollareita.

Tuli myös vastaan monta naista, jotka pyysivät yli 500 dollaria tunnilta. Tätä pitäisi tarkemmin tutkia, että onko naisen pyytämillä rahoilla ja esim. iällä ja kauneudella yhteys vaikka vääristävänä tekijänä taitaa olla naisten tarjoamat palvelut.
With the increase in sex workers from different ethnic and racial backgrounds has come a form of racism that is embedded in structures and desires seen within specific locations. In other words, there is a hierarchy of demand for sex workers in Dubai, and this demand both affects and is affected by the locations within the city in which sex workers perform their labor.
Women from Iran, Morocco, and some parts of Eastern Europe (perceived as white) command the highest price and thus invariably work in the higher-paid and more comfortable environments of expensive bars in Jumeirah and Dubai Marina, and inside luxury apartments in higher-end parts of town.
Women from South and Southeast Asia (perceived as brown) form a middle tier and often work in lower-end bars and clubs in Deira or Bur Dubai, or in brothels and massage parlors throughout the city. 
Finally, women from Africa (specifically sub-Saharan and East African and raced as black) are still conspicuously overrepresented in the poorest and most dangerous sectors of the trade, namely in street work.
Lähde - Free Online OCR
When selecting Models we leave no stone unturned and pay close attention to every detail to offer only the most sophisticated, delectable and tantalizing selection of companions.
Lähde - Lisää sivustoja

Alla on ensimmäisenä antropologi Peter Frost:in kirjoitus, jossa hän tarkastelee väitteitä kuinka mustiin kohdistuva ihonväriin perustuva syrjintä tai rasismi oli uusi ilmiö vaikka jo ennen mustien näkemistä eurooppalaiset ovat nähneet varsinkin naisilla kauniina vaalean ihonvärin, mutta nykyisessä globaalissa maailmassa on käynyt mustien osalta karusti, koska tutkimukset osoittavat edelleenkin kuinka miehet yleisemmin tykkäävät vaaleammasta ihonväristä naisella, joka sitten näkyy osaltaan tummempien naisten suurena haluna vaalentaa ihonväriä.

Tähän liittyen olen itse tuonut usein jo esille kuinka länsimaissa monien naisten ulkonäköpaineet johtuvat osaltaan eurooppalaisista miehistä, jotka tykkäävät enimmäkseen eurooppalaisesta tai eurokeskisestä ulkonäöstä, jonka seurauksena moni korkeakoulutettu tutkija raapii päivät pitkät päätään ja ihmettelee, että miksi vaikka miehet eivät tykkää esim. monista mustista naisista.

Tätä asiaa voi paremmin ajatella sillä tavalla, että jos eurooppalainen mies ei tykkää eurooppalaisella naisella leveästä nenästä, niin miksi eurooppalainen mies tykkäisi siitä mustalla naisella ja lopulta aivot tekevät sekunnin parin sisällä päätöksen, että miellyttääkö naisen ulkonäkö, jonka takia moni suvaitsevainenkaan ei kehtaisi myöntää näkevänsä esim. monen mustan naisen rumana vaikka poliittisesti korrektina sanoisi tutkijalle naisen olevan kaunis nenän samalla kasvaessa pituutta.
A slave increased in value according to his or her degree of whiteness. The most expensive ones were the Russians and the Circassians, followed by the Tartars. the White Moors and. finally, the Black Moors. Sex and colour counted equally in determining the price: a woman sold for more than a man and a fair-skinned Russian woman sold for more than a darker-coloured Tartar or black of the same sex. It is doubtful that this price differential reflected a higher productivity on the part of Russian or Circassian slaves. 
An Italian mother writing to her son counselled him to buy a Tartar. since such people were ‘sturdy and suited to hard work”. However, ‘the red ones-that is. the Russians. are of a more attractive complexion and handsomer‘.“
[...] 
The passage from the multi-ethnic slavery of the Middle Ages to the black slavery of the colonial era supports Carl Degler’s thesis. To claim that black slavery created colour prejudice is to put the cart before the horse. 
It would be more correct to say that colour prejudice made black slavery into a more dehumanising institution than previous forms of servitude. Stigmatisation of black skin appears to have arisen originally from a strong association of fair skin with femininity, a cultural substrate antedating the first contacts between black and whites and founded on a real difference between the sexes.
Lähde
Some more recent evidence supports Du Bois’ prediction that the twentieth century would prove the century of the colour line. It indicates that men have always and everywhere shown a preference for fair complexioned women as sexual partners, whereas males seeking a mate are rarely disadvantaged by a dark complexion. In the employment market in the USA, a dark complexion is a significant disadvantage for both males and females. 
Though there is no properly comparable evidence from other countries, there appears to be a widespread tendency for any negative valuation of darker skin colour to be incorporated into a scale of socio-economic status. In some situations a colour scale is replacing the colour line.
Lähde
A preference for light skinned females is a global bias that affects all areas of human relationships, especially in marital mate selection. Further intensified by the meteoric rise in Internet dating and mate selection, this bias often serves an invalidating function for darker-skinned women. This study (1) analyzed profiles and preferences of brides and grooms (N=200), and (2) coded success story wedding photos (N=200) posted on four Indian matrimonial websites. 
Results showed an overwhelming bias among males for brides lighter-skinned than themselves. Males were also more likely than females to state a preference for skin color in their prospective brides, and to use qualitative words like beautiful and lovely to describe their preferred match. Most significantly, the success story wedding photos consistently had lighter-skinned brides than grooms. Dark-skinned women were almost non-existent in these success stories. 
This research points to a technology-abetted intensification of colorism. That is to say that the powerful profile menu options and the visual imagery of predominantly light-skinned, successful brides illustrated on current websites visually reinforce the invalidation of dark skinned women.
Lähde


Lähde