Lähde
Lingerie Planet sivuston maalistoilta käy ilmi, että Brasiliassa tehdään paljon naisten alusvaatteita, joten tässä voi samalla katsella Latinalaisessa Amerikassa ilmenevää eurokeskistä kauneusihannetta siitä huolimatta, että monet maat, kuten Brasilia ovat pitkälti sekarotuisia vaikka varsinkin eteläosissa asuu paljonkin eurooppalaisen taustan omaavia esim. saksalaisia ja italialaisia.
En viitsi laittaa kuin muutamia linkkejä, koska sivustoja on valtavasti, mutta nopeasti katsoen eurooppalaisen tai eurokeskisen ulkonäön omaavat naiset ovat huomattavan paljon näkyvillä sivustoilla vaikka näin ei pitäisi olla, jos ajatellaan, että brasilialaisista monet ovat mulatteja, intiaaneja, mustia ja tietenkin näiden sekoituksia, mutta se ei erityisen paljon näy ulkonäössä.
Näitä naisten kuvia katsoessa tulee mieleen hierarkia tai eliitti, joka on usein ulkonäöltään erilainen kuin vähemmistö tai alaluokka, joten vanhaan tapaan vaalea ihonväri on eliittiin kuuluvien naisten tuntomerkki. Olen tässä ajatellut, että vaikka maailma muuttuu sekarotuisemmaksi tulee kuitenkin eliitti olemaan tietyn näköinen ja se ulkonäkö on luultavasti samankaltainen kuin usein naisten alusvaatesivustoilla.
Lähde
Brasilia - Chalé Confecções - Tivesty Lingerie - Amo Dormir - Art Stilo - Art Desejo - Beautiful - Beleza Nativa - Belles - Ceci Piza - Corpo e Arte - Brazilian Bikinis - Doce Paixao - BR Catalogos
Lähde
Kolumbia - Pettacci - Scelestia - Vanessa - St. Even - Laura - Haby
Lähde
Kiina - Aimer - Yizhini - Sharefun - Morease - Langerie - Divona - Ordifen
Lähde
Wacoal - Studio Five 13SS Movie - Studio Five 14SS Movie
Yksi syy eurooppalaisten naisten käyttämiselle malleina voi olla siinä, että japanilainen Wacoal on yksi maailman suurimmista naisten alusvaatteita tuottavista yrityksistä, mutta toisaalta se ei poista sitä, että Japanissa selvästi tykätään käyttää paljon eurooppalaisia naisia mainonnassa. Wacoal käyttää nähtävästi eurooppalaisia naisia Lalan alusvaatemerkin markkinoinnissa ja näissä videoissa voi havaita naisten laulavan japaniksi.
Lähde
Näitä monien mallien kasvonpiirteitä, kun katsoo on niissä havaittavissa voimakkaita piirteitä, joita tuo Feminine Beauty sivuston ylläpitäjä on kritisoinut, mutta nähtävästi muotialalla tykätään tällaisista kasvonpiirteistä, joista myös aasialaisetkin näyttävät tykkäävän vaikka tykkäävät myös söpömmistä naisista. Kun tässä olen enemmän katsellut mallialan naisista kuvia voi siellä havaita moninaisuutta, että on naisia, joilla on jokseenkin androgyyninen ulkonäkö, että et tiedä varmuudella, onko nainen vai mies ja sitten on hyvin feminiinisen siron ulkonäön omaavia naisia, joista tiedät suurella varmuudella kyseessä olevan nainen.
Tästä moninaisuudesta huolimatta voi kuitenkin sanoa, että ulkonäkö malleilla on yleisesti eurokeskisempi, jonka perusteella malliala ei näytä erityisen paljon arvostavan erilaisuutta naisten ulkonäössä, joka sitten antaa eurooppalaiselle naiselle paremman aseman mallialalla, jos ajatellaan esim. mustia naisia, mutta kaipa Afrikkaan suunnatussa mainonnassa käytetään enemmän mustia tai mulatti naisia.
Lähde
Tästä voi olla montaa mieltä, että kuinka paljon eurokeskisessä kauneusihanteessa on kyse länsimaiden vaikutusvallasta, joka on mahdollisesti osaltaan aivopessyt myös japanilaiset ihastelemaan eurooppalaisen naisen ulkonäköä, mutta vaikka jossain määrin näin olisi ei varmaan kukaan järkevä voi kiistää etteikö eurooppalainen nainen olisi omalla tavalla kaunis ja tästä ulkonäöstä aasialaiset näyttävät myös tykkäävän vaikka myös aasialainen ja eurasialainen nainen on omalla tavalla kaunis nainen, että maailma olisi rumempi paikka ilman aasialaisia naisia. Japanilaisella Peach John:lla on erikoisia mainoksia, joissa näyttää esiintyvän sekarotuisia, eurooppalaisia ja tietenkin kauniita aitoja japanilaisia naisia.
Peach John - Rola (model)
Latinalaisen Amerikan sivuilla voi myönteisesti havaita naisten olevan usein vartaloltaan kurvikkaampia, kun tunnetusti länsimaissa tykätään käyttää laihempia malleja ja esitellä heidän ulkonäköä naisille vaikka miehiä ei yleisemmin näin laiha ulkonäkö miellyttäisi, jonka takia naisille voi syntyä vääränlainen käsitys naistenlehtien takia kauneudesta. Sitä helposti ajattelee latino naisten kurvikkuuden johtuvan sekarotuisuudesta, joka voi tietenkin monien osalta olla syy, mutta toisaalta ainakin tuolla MyFreeCams sivustolla moni suosittu eurokeskisen ulkonäön omaava kolumbialainen nainen on myöntänyt käyvänsä salilla kiinteyttämässä takapuoltaan ja vartaloaan.
Kurvikkuuteen liittyen tulikin mieleen Brasiliassa järjestettävä Miss BumBum kilpailu, jota on kritisoitu siitä, että kilpailjoiden joukossa ei ole tai on hyvin vähän mustia naisia vaikka hehän ovat tunnettuja kurvikkaammasta vartalostaan. Kuitenkin alta voi havaita kuinka Brasiliassakin on erikoinen kauneusihanne, jossa tykätään paljonkin vaaleista hiuksista naisilla.
Lähde
[Leading plastic surgeon] Pitanguy has said that ‘plastic surgery is not only for the rich. The poor have the right to be beautiful’….During the 1990s, the number of operations performed increased six-fold. In 2001, Brazil’s largest news magazine Veja ran a story titled ‘Brazil, empire of the scalpel,’ which claimed that Brazil had displaced the United States as the world’s ‘champion’ of cosmetic surgery (Brasil, império do bisturi 2001). As if to confirm the victory, a samba school honoured Pitanguy in a 1999 Carnival allegory, titled ‘In the universe of beauty’. Brazil’s leading surgeon led the procession from a perch on a float while hundreds danced to a samba song that celebrated his work. (Edmonds 2007: 364)Lähde
Gloria was a black woman activist who could shift from black and morena/mulata categories. She realized the racism inherent in the hierarchy of beauty that associated blackness and natural hair with ugliness and lighter skin and longer, softer white hair as more beautiful.Lähde
Gloria was phenotypically different from Sara, Cora Vera, Zete and rank differently in Brazil’s hierarchy of beauty. Sara shared with others what she called ‘undeniable black features, dark skin, hard hair, wide nose, and large lips’; these features are generally denigrated and people with them considered the least attractive. Sara recalled feeling shame about her features and tried frequently to hide the size of her lips. Gloria’s skin is slightly lighter than Sara’s, and when combined with her thinner nose and lips, softer hair, and slender frame, makes her more attractive in the Brazilian economy of beauty. People quite frequently called Gloria morena rather than negra, placing her into a more attractive, sensual category. This was rarely the case with Sara and the others
[...]
The first thing that sparked my consciousness was the selection of the school queen. Ninetynine per cent of the class is black, and the school picks the lightest child, with blonde hair, blue eyes, white. All the distinguished kids in the school were white. Always, always the lightest skinned girls were the ones chosen to represent the school. This was when I was a child and now that I teach in a school and the same thing occurs. (Zete 1999)
[...]
Cora shared similar perspectives with Sara in regards to the differential treatment of black women versus white women:
Sometimes when you walking down the street, and I see this a lot, you pass a group of white youth walking by, and when a black girl or woman walks by, she is not treated the same as a white woman. The difference is that white women are more sought after, desired and flirted with more than black women. And when white women are sought after, they are treated differently than black women. Generally black women are treated more aggressively and in a vulgar form, and white women are treated more delicately. You can see the difference clearly. (Cora 1999b)
[...]
Gloria was someone who could shift, who others would place in a middle-range category of morena or mulatas, yet she too encountered similar treatment when she altered her hair to more natural styles:
One time I had a more natural style, and my brother and other people said that I should change my hair and that it was looking lower class, ugly. There is a lot prejudice against black women’s hair. (Gloria 1999)
Zete echoed the negative comments and assumptions about black women with natural hairstyles:
Even now people at the school that I work say to me, because of my hair, ‘oh you are going to be a Rasta now and start smoking marijuana?’ These are the things you have to combat. Oh, you are no longer pretty. When I was younger, people called me monkey, gorilla, all those things. (Zete 1999)
Lopuksi vertailuna japanilaisia naisia, jotka näyttävät usein kuvissa söpöiltä, kun taas eurooppalainen nainen näyttää useimmin enemmän seksikkäältä, mutta tästä asiasta on varmasti moni eri mieltä, mutta siitä huolimatta ovat myös nämä naiset erittäin kauniita, joten ei naisten tarvitse olla länsimaalaisen näköisiä ollakseen kauniita.
ugly_face28: everybody thinks i'm fucking ugly they dont like black people only white girls